Természetes módszerek a rosacea ellen

Váltsunk életmódot!

A rosacea megjelenése bárki életét megváltoztatja. Ha eddig nem figyeltünk a rosacea szempontjából káros tényezők elkerülésére, akkor kezdünk odafigyelni rá. Ha eddig is „mértékekkel” éltünk, akkor e betegség megjelenésével még inkább figyelnünk kell életmódunkra. Próbáljunk meg “harmónikusan” élni, a problémákat értékükön kezeljük, igyekezzünk azokat megoldani, és túllépni rajtuk.
A napi tevékenységek, a szabadidő és a munka során soha sem szabad elfelejtkeznünk arról, hogy a kiváltó tényezőket, okokat kerülnünk kell, továbbá, hogy a rosaceás arc állandó ápolást igényel.
Sikeres életmód-változtatással sokat nyerhetünk: egy szebb arcbőrt, önbizalmat, nyugodt megjelenést és harmónikus mindennapokat.

Kevesebb stressz!

A stressz, ahogy Selye János a stresszkoncepció leírója mondta, az élet sója. Valójában a stressz az élet természetes velejárója, az a mód, ahogy szervezetünk a környezet hatására válaszol. Véd és felkészít a váratlan helyzetek sikeres megoldására. A stressz hatására az idegrendszer aktiválódik, felgyorsul a légzés, nő a pulzusszám, felgyorsul a vérkeringés, több adrenalin és egyéb hormonok szabadulnak fel, az izmok megfeszülnek.

Mivel magyarázható mindez? A szerveinket irányító vegetatív idegrendszer két idegrendszerből, a szimpatikus és a paraszimpatikus idegrendszerből áll. Mindkettő más-más módon van hatással szerveinkre. Ha stressz ér bennünket, a szimpatikus idegrendszer izgalmi állapotba kerül, energiákat szabadít fel, a fent leírtakra ad utasítást, felkészítve szervezetünket az ún. harcolj vagy menekülj pozicióra (Eközben az emésztőrendszer működése csökken, hiszen most elsődlegesen nem rá van szükség.) Ez nem tekinthető károsnak (sőt!), hiszen fokozza a testi-lelki reakciókészséget, hatására sokkal nagyobb fizikai teljesítményre vagyunk képesek. Ha viszont ellazulunk, a paraszimpatikus idegrendszer veszi át az irányítást, és a szervek ellenkező parancsokat kapnak, így csökken a pulzus, a vérnyomás, ellazulnak az izmok, aktivizálódik az emésztőrendszer, szerveink pihenésre és újabb energia-feltöltésre váltanak át.

A stresszre szükség van, hiszen felkészít a krízishelyzetek megoldására, azonban a folyamatos vagy túl gyakori és feldolgozatlan stressz az egészség károsodását okozza. Azoknál, akik nem tudnak megszabadulni a stressztől, gyakran jelentkeznek tartós egészségügyi problémák, emésztőrendszeri zavarok, szorongás, kimerültség, fejfájás, bőrproblémák, köztük a rosacea is.

Lehet-e küzdeni a stressz ellen, amely kiváltója lehet a rosaceának? Igen, lehet. Próbáljuk meg kezelni a stresszt!

  • Igyekezzünk változtatni helyzetünkön, az emberekkel és a dolgokkal szembeni magatartásunkon.
  • Nem kell maximalistának lenni, az csak növeli a stresszt. Lazításra, szórakozásra mindig szakítsunk időt. Az apró élmények is ki tudnak kapcsolni, elnyomhatják a zavaró problémákat.
  • Állítsunk fel fontossági sorrendet a teendők között, otthon és a munkahelyen is. Hagyjunk elég időt magunknak a különböző feladatok, tennivalók elvégzésére!
  • A munka csak egy része az életünknek, erre gyakran kell emlékeztetni magunkat. Ha megoldható, ne vigyünk haza munkát! Munka közben tartsunk ebédszünetet, egy kis séta, egy rövid kellemes beszélgetés segít kikapcsolódni. Legyünk realisták az elvégezhető munka mennyiségét illetően!
  • Az otthoni pihenést is megnehezítheti a mai felfokozott életritmus. Szükség van időnként egy laza, békés napra vagy legalább pár órára. Próbáljunk minél többet aludni. Lefekvés előtt iktassunk be félórányi-órányi nyugalmi időszakot, amely alatt nem beszélünk meg problémákat, nem nevelünk gyereket, nem végzünk fizikai munkát.

Valóban fontos a diéta?

Ha a rosaceáról esik szó, ma már az elsők között hívják fel a figyelmet a csípős ételek, az alkohol, a kávé mellőzésére, a túl hideg-túl meleg ételek veszélyeire. Valóban ez a rosaceás diéta alapja, de legtöbbször hiányzik a magyarázat, hogy milyen közvetlen vagy közvetett kapcsolat van a táplálkozás és a rosaceás tünetek megjelenése között. Ehhez található az alábbiakban pár érdekes és fontos tudnivaló.

Fontos – a rosaceás diétával azonosulni kell! Diétázás nélkül hatékony kezelés mellett is belobbanhat az arcbőr, felerősödhetnek a tünetek és romolhat a betegség állapota! Diéta nélkül még az egyébként eredményes arcápoló készítmények hatását is tévesen ítélhetjük meg.

A víz szerepe

Sokszor találkozunk azzal a tanáccsal, hogy legalább 1,5-2 liter folyadékot igyunk meg naponta, főleg ha többet mozgunk, sportolunk, kirándulunk vagy fizikai munkát végzünk. Különösen fontos a megivott víz mennyisége a rosaceában szenvedőknél, a stresszes típusú embereknél vagy extrémebb körülmények között (pl. alacsony páratartalmú helyen vagy fűtési időszakban).
A bőr regenerálódásához, a tápanyagok szállításához, felszívódásához, a kiválasztáshoz, a test hőmérsékletének szabályozásához, azaz a szervezet megfelelő működéséhez vízre van szükség. Egy felnőtt testének kb. 70%-a víz. Ha a bőr külső rétegének, a hám nedvességtartalma 10 százalék alá csökken, akkor fiziológiás hámlás jelentkezik. Sokszor a bőrfelszín szárazságát a faggyú hiányának tartják, pedig az csak a vízveszteség megakadályozásában játszik szerepet. Ha melegünk van, a bőrünk aktívan részt vesz a test hőmérsékletének szabályozásában. A hő leadás egyik módja, hogy a bőr verejtéket választ ki és elpárologtatja. A másik lehetőség, hogy az erek kitágulnak, és ezzel hőt sugároznak. A kitágult erek viszont az arc pirosságát okozzák. Ezért a rosáceában szenvedőknek még több vízre van szükségük, különösen meleg és száraz környezetben.
A forró ételek és italok szintén értágulást, és ezzel arcpirulást okozhatnak. Ezzel szemben a hideg víz a véráram hűtésével, áttételesen az erek összehúzásával csökkenti a bőrpírt.
A víz (különösen a kissé lúgos csapvíz) közömbösíti az ételek-italok, a nehezebb fizikai munka vagy a stressz okozta savtermelődést, amely szintén oka lehet arc kivörösödésének.

Ételek-italok okozta arcégés

A hőmérsékletről mint kiváltó okról már esett szó, az ételeket és italokat nem szabad sem túl forrón, sem túl hidegen fogyasztani. A legjobb, ha a meleg ételek hőmérséklete közelít a testhőmérséklethez. Egyes betegeknél már egy csésze forró leves vagy egy hideg fagylalt is az arc kipirulását okozza, tehát nagyon fontos a saját tapasztalat.
Savas élelmiszerek: az ételek és italok kémiailag lehetnek savasak, lúgosak vagy semlegesek, azonban amikor a szervezet sav-bázis egyensúlyáról beszélünk, akkor azt is szem előtt kell tartani, hogy ugyanezek a élelmiszerek bomlásuk során (mint savképzők vagy lúgos hatásúak) hogyan hatnak a szervezetünkre. A savas ételek értágulatot, vörösséget, belobbanást okozhatnak a rosaceás bőrön.
Idetartoznak: a hús-, tészta- és kenyérfélék, a cukor és a cukortartalmú ételek, a csokoládé, a hüvelyesek, üdítők.
Fűszerek: borsfélék, chili, csípős paprika.
Italok: kávé, tea, alkohol, kóla (Ezekről bővebben a Káros élénkítők alatt)
…és a többi: A betegek tapasztalatai alapján az értágító hatású, valamint az arcégést okozó ételek közé tartoznak a sajtfélék(!), kivéve a friss sajtot, a földimogyoró(!), kesudió, padlizsán, szójaszósz, élesztő, máj, joghurt, tejföl, citruslevek, és a magas hisztamin tartalmú ételek (pl. egyes halfélék, rákok, egyes felvágottak, füstölt áruk, spenót, olajos magvak).
A fenti felsorolás után jó hallani, hogy vannak olyan ételek is, amelyek használnak a rosaceás arcbőrnek: pl. ribizli, szeder, málna, feketeáfonya, cseresznye. Természetesen ezeken kívül van még sok-sok közömbös hatású élelmiszer, amely része lehet a rosaceás diétának.

Káros élénkítők

Kávé, erős tea, alkohol, a túlzott édesség, dohányzás. Ezek mind okai lehetnek az erek kitágulásának, és az arc erős kipirulásának.
A kávé értágító hatása mellett dehidratáló (vízhajtó) hatású is, elvonja a vizet a szervezettől, így kiszárítja a bőrt. Ez különösen káros a rosaceás bőrnek, ezért ha mód van rá, ne igyunk erős kávét. A koffeinmentes kávénak – bár csak lélektani élénkítő hatása van – élvezeti értéke ugyanaz, és nem okoz arcégést és kipirulást.

A kávé élettani hatásáért elsősorban a koffein nevű alkaloid felelős: értágító és vízhajtó hatása mellett fokozza a szívműködést, növeli a vérnyomást, gyorsítja a vérkeringést.
Koffein mellett a kávéban karbonsavak is találhatók, amelyek az aroma kialakításához szükségesek. A kávé mellett a teában, csokoládéban, a kólában is található – lényegesen kisebb mennyiségben – koffein: 1 csésze feketekávé koffein tartalma 110-120 mg, 1 csésze teáé 40 mg, 3 dl kóláé 43-65 mg, 2 dl kakaóé 10 és 17 mg között lehet. 100 gramm csokoládé kb. 80 mg koffeint tartalmaz. A koffeinmentes kávék is tartalmaznak minimális koffeint, de ez nem éri el a 0,08%-ot, míg a hagyományosé 0,8%.

A tea: ha fekete teát iszunk kerüljük a túl erős, sötét teát. A koffeinmentes fekete tea, a valódi gyümölcstea és a zöldtea kedvezőbb hatású a rosaceás bőrnek.

A kávé, az alkohol, a dohányzás rosaceás stresszt és kiszáradást okoz az arcbőrön.
Az alkoholra vonatkozóan a tapasztalatok azt mutatják, hogy a rosaceás tünetek szempontjából legbiztonságosabb az alkohol tartalmú italok teljes elkerülése. Fogyasztása csak nagyon kis mennyiségben, kis kortyokra elosztva és sok víz kíséretében tanácsos.

A testmozgás trükjei

A testmozgás hasznosságát senki sem kérdőjelezi meg, szerepe a káros stresszhatások csökkentésében is jelentős. Egészségesebb, teherbíróbb, jobb teljesítőképességgel bír, aki rendszeresen mozog. Azonban szükség van elővigyázatosságra, hiszen a megerőltető testmozgás, a szabadban a por, napfény stb. mind rizikófaktor a rosaceás és a nagyon érzékeny bőrűek esetében.

Olvassa el az alábbiakat, mielőtt mozgásba lendül:

  • Kerülni kell a túl hosszú ideig tartó intenzív testmozgást. Osszuk el kisebb egységekre, azaz többször kevesebbet mozogjunk.
  • Iktassunk be rövid pihenőket az egyes gyakorlatok közé. Ha ezt nem könnyű megoldani, (mert pl. többedmagunkkal veszünk részt egy kondícionáló tornán), akkor igyunk közben hűvös vizet, esetleg mossuk meg az arcunkat langyos vízzel. Arcunkat a gyakorlatok közben ne tegyük le a padlóra (legfeljebb a saját törülközőre, kendőre), a por és a szennyeződések miatt.
  • Szabadban történő sportolás esetén válasszuk a legkedvezőbb időpontot: a legkevésbé hideg és a legkevésbé meleg napszakot. Nyáron érdemes felhős napokra, vagy napos időben a kora reggeli vagy az esti órákra időzíteni a kültéri sportolást, 10 és 15 óra közé soha ne tegyük. Ha meleg időben indulunk el pl. futni, kerékpározni feltétlenül legyen nálunk egy flaska víz (nem ásványvíz), amelyet a hűtés érdekében egyrészt megihatunk, másrészt az arcunkra permetezhetünk. A közvetlen napsugaraktól mindig védjük az arcunkat megfelelő faktorú napvédővel és árnyékot adó fejfedővel.
  • Erősen szeles időben legjobb kihagyni a kinti testmozgást, vagy igyekezzünk eltakarni az arcunkat.
  • Ha a sportolás után – az óvintézkedések ellenére – mégis kivörösödne az arcbőr, akkor használjunk a vörösséget és az arcégést csillapító spray-t. Ezt megelőzésül is megtehetjük. A spay azonnal csillapítja az arcbőr égését és feszülését, és használatát többször is megismételhetjük.

Fontos: a kimerültség és a stressz gyakori előidézője a rosaceás arcpír és a gyulladt csomók megjelenésének (l. A rosacea kiváltó okai), ezért ha túlfáradt, kimerült, ne végezzen megerőltető testedzést vagy fizikai munkát. Ilyen esetben a levezetésül jobban segít egy könnyű torna vagy egy kellemes séta.

A szabadban

A szabadban való tartózkodást megelőzően nem árt felkészülni néhány óvintézkedéssel. Több tényező is káros lehet:
– a közvetlen napsugárzás, UVA és UVB sugarak,
– a szélsőséges hőmérsékletek (a túl meleg és a túl hideg időjárás),
– az UVA sugarak és a szél szárító hatása,
– a por és
– az alacsony páratartalom

Már többször szó esett arról, hogy az arcot mindig védeni kell a közvetlen napsugárzástól. A napsütés a rosaceás betegek több mint 80 százalékánál direkt tüneteket okoz. Napos időben elengedhetetlen a fényvédő krémek használata, és védelmet jelent az arcot leárnyékoló kalap, kendő és a napszemüveg is.
A rosaceás bőrnek minimum 30-as faktorú fényvédő ajánlott, és ennek az UVA és UVB sugarak ellen is védenie kell. Szakértők szerint a fizikai napvédelem kiegyenlítettebb hatású, és ennél fogva biztonságosabb a bőrnek.

Fontos: A napsugárzás ősszel, télen és kora tavasszal is károsítja az arcbőrt, ezért ezekben a hónapokban is alkalmazni kell napvédő krémet! Még felhős időben is az UVA és UVB sugarak 60-80 százaléka áthatol a felhő- és párarétegen.
Az arc árnyékolását még a fényvédő használata mellett sem szabad elhanyagolni. Fényvédő krémmel se tegyük ki arcunkat hosszabb ideig közvetlen napsugárzásnak!
Tippek ennek megvalósítására:

– hordjunk kalapot, ellenzős sapkát, hidegben lehet kapucnis kabátot sállal, kendővel (ez a szél és a hideg ellen is jó!),
– az utca árnyékos oldalán közlekedjünk,
– ha várakoznunk kell, fordítsunk hátat a napsugaraknak (még piros lámpánál is megoldható, nem baj, ha ránk csodálkoznak)
– egy újság kiváló árnyékoló lehet rövidebb szakaszokon.

Szakemberek szerint, ha sokáig tartózkodunk a napon, pl. szabadban végzett munka, kirándulás, kerékpározás és egyéb más alkalommal akkor a napnak kitett többi testrészt is tanácsos bekenni magas faktorszámú fényvédővel, a napsütés okozta stressz elkerülésére. (Lásd még: A testmozgás trükkjei)

Túl melegben hűtsük magunkat hűvös vízzel, permetezzük az arcunkra, és igyunk is belőle. A permetezésre jól szolgálnak a gyógyszertárakban kapható víz-spray-k. Akinek pl. a “La Roche-Posay” spray túl drága vagy nem tudja beszerezni, próbálja meg Evian ásványvízzel hűteni és pormentessé tenni az arcát, ha szükséges (nekem például bevált).
Hidegben, különösen szeles időben takarjuk el sállal, kendővel az arcunkat, használjunk sapkát, kapucnit.

Különösen figyeljünk a hirtelen hőmérsékletváltozásokra,  pl. forró nyári levegőből a légkondicionált helyiségbe való belépéskor, gyakran 10-15 fok is lehet a hőmérséklet különbség. Némely betegeknél már 5 fokos hirtelen hőmérsékletváltozás is vörösödést okoz. Télen a fűtés miatt száraz levegőjű, meleg helyiségből lépünk a hideg, szeles, magas páratartalmú kinti levegőre. A fűtési szezon amúgy is rendkívül szárító hatású, mert elvonja a nedvességet a bőrből. (Tegyünk a fűtőtestre párologtatót és fogyasszunk több vizet!) Száraz levegő esetében nedvesítsük arcunkat, használjunk hidratáló krémet a nedvességtartalom megőrzésére.

A por még az egészséges bőrre is kedvezőtlenül hat, a rosaceás bőr pedig kivörösödik és égni kezd. Ez nemcsak a szabadban jelentkezhet, hanem zárt helyen, poros helyiségekben is pl. egy tornateremben, egy barkácsáruházban, ahol a meglévő por hatását még tetőzheti esetleg a fűrészelt faáruk közelében jelentkező arcégés.

.